top of page
SPIEP kick-off NIH Feb 25.jpeg

Sport Science Physical Activity Innovation and Entrepreneurship Partnership (SPIEP)

Sport Science Physical Activity Innovation and Entrepreneurship Partnership (SPIEP)

Varighed: 01.01.2025 – 31.12.2026

Projekttype: Samarbejde

Finansiering: EU

image.png
image.png
image.png

Formål

Sport Science Physical Activity Innovation and Entrepreneurship Partnership (SPIEP) har til formål at forbedre uddannelsen af studerende inden for idrætsvidenskab og fysisk aktivitet ved at øge relevansen af deres studier og universiteternes rolle, samtidig med at der fokuseres på at styrke de studerendes beskæftigelsesegnethed.

 

SPIEP adresserer den stigende udfordring med fysisk inaktivitet, som forventes at koste 520 milliarder dollars årligt inden 2030. Med fokus på sårbare grupper, der har særligt stor gavn af fysisk aktivitet, ønsker projektet at styrke indsatsen på universiteter med idrætsfag for at udvikle effektive løsninger. Initiativet understreger behovet for, at studerende uddannes til at blive forandringsskabere i arbejdet med at fremme fysisk aktivitet. Målet er at tilpasse uddannelsen til arbejdsmarkedets behov, så dimittender kan skabe reel forandring i deres lokalsamfund.

Projektbeskrivelse

SPIEP er et samarbejdsprojekt, der skal transformere idrætsuddannelserne, så de bedre matcher samfundets udfordringer og arbejdsmarkedets behov. Ved at integrere social innovation, digitalisering og komplekse problemløsningskompetencer i undervisningen, rustes de studerende til at fremme sundhed gennem fysisk aktivitet – især blandt udsatte grupper. Gennem tværsektorielt samarbejde mellem universiteter og interessenter styrker projektet innovation, entreprenørskab og beskæftigelsesmuligheder inden for idrætsområdet.

 

SPIEP har som ambition at skabe en bæredygtig, international platform, der fremmer uddannelse, forskning og politiske tiltag til bekæmpelse af fysisk inaktivitet og forbedring af folkesundheden.

Finansiering

Projektet er finansieret af Den Europæiske Union. De synspunkter og holdninger, der kommer til udtryk, er dog udelukkende forfatternes og afspejler ikke nødvendigvis EU’s eller European Education and Culture Executive Agency (EACEA)’s officielle holdning. Hverken EU eller EACEA kan holdes ansvarlige herfor.

Resultater

SPIEP udvikler tre undervisningsmoduler med fokus på social innovation, digitalisering og komplekse problemstillinger. Formålet med modulerne er at styrke de studerendes kompetencer til at fremme fysisk aktivitet i befolkningen – med særlig vægt på sårbare målgrupper. En håndbog og tilhørende materialer for alle moduler vil blive offentliggjort på projektets hjemmeside.

image.png
image.png
logo.fyshusetvalby.dk..jpg
bottom of page